2011年1月6日木曜日

◆385日目:ゴール(スリランカ)18日目

おはようございます!
今朝はホエールウォッチングをしに
僕たちの今いるゴールから1時間ほど行ったニリッサという
街にやってきました。
朝7時にボートが出発、ということで、
僕たちは5時に起きて5時半にホテルを出発、
バスに乗って、この街ニリッサまでやってきました。
ニリッサは、ホエールウォッチングのまさにメッカだそうです。
さて、今日は見れるのでしょうか?

Good morning.
We came to the town that was famous for “Whale watching.” 
That town is an hour away by bus from Galle where we are staying now.
A guide book told us that a boat for “Whale watching” would leave at 7 am.
We got up at 5:00 am, left the hotel at 5:30 am, got on a bus, and came to this town.
This town is well-known as a mecca for “Whale watching.”
I was looking forward to seeing a whale very much.


いざ、出発!
僕も救命胴衣を着ます。なんだかちゃんちゃんこみたいになってます。


Let’s go!
I also needed to put on a life jacket.
It looked like Japanese winter clothes called “Chan-chan-ko.”

でもぶかぶかすぎて、顔が埋もれてきました。
ひどい、、、苦しい、、、

It was too baggy. My face was buried in it.
Terrible! I was not almost able to breathe.


船は鯨の見えるポイントまでまず1時間半ひたすら走り続けます。
その間、ボートは揺れる、揺れる。
今まで乗り物酔いをしたことのない僕も、朝早くて寝不足気味ということもあり、
人生初の乗り物酔いで、ダウン。
お次はもちろん、「乗り物酔いキング」であるパパがダウン。
そして、ママは、、、ちょいと気分悪そうでしたが、こちらは通常通り元気(笑)
そして、一緒に乗船していた8人の白人は全員船酔いとは
無縁かのように、どれだけボートが揺れても笑顔、笑顔。
恐るべし欧米人。

A boat first went to a point where whales could be seen.
It took an hour and a half.
While in a boat, it was heavily shaking up and down.
I had never had gotten motion sickness.
But even for me, I was at last getting motion sickness for the first time in my life.
The next was, of course, daddy, who was very weak for motion sickness.
How about mammy?
She looked like she was feeling bad, but was good as usual.
How about other people on the boat?
Eight all other people, who were white people, were smiling even though the boat was heavily bouncing up and down.
How strong they were!



海は少し曇り空ですが、光が差し込んで
そろそろ鯨がやってきてくれそうな予感。


Although the sky was a bit cloudy, but I felt an atmosphere that whales would emerge.
きたきた!きました!
まずはベイビーくじらがやってきてくれました。
たぶん、マッコウ鯨。


Look!
They were coming out.
A baby whale first came out.
Probably, it was a baby sperm whale.

そのあとやってきてくれたのが、お母さん鯨?
と~っても大きい!
潮を吹いて、のそ~っと体があがってきて、
すぐに海に潜ってしまうので、
カメラのシャッターを切ったときには尾っぽしか撮れません。
それにしてもすごい迫力!!


A mother whale was coming out following the baby.
Very big!
They were slowly coming out and quickly going under the sea again.
It was difficult to get a good timing for taking photos.
How tremendous it was!

その後もボートはポイントを変えて別の鯨の群を探し周って
6~7回くじらを見ることができました。
最後に一番の大もの鯨が着てくれました。

After that, the boat changed points to see other groups of whales.
We were able to see them six or seven times.
It was very lucky.
At the last point, the biggest whale we saw came out.

鯨の大きさと優雅さに、みんな感動、感動!!
そして、歓声!歓声!拍手、拍手!
でも鯨の動きが早すぎて、ついつい見とれてしまって、
カメラにはうまく納められませんでしたが、
とても感動的なシーンを見ることができました。
こんな時プロのカメラマンだったらシャッターチャンスを
逃さないんだろうけど・・・

It was so impressive.
We all shouted with pleasure and clapped hands.
The movements of whales were too quick to take photos, but I was very happy to see impressive scenes.

そしてまた1時間半かけて港へ戻ってきました。
トータルで6時間ボートに揺られて疲れた、本当に疲れた。
港に戻ってから、バスで1時間揺られて、
ゴールの街に戻ってきました。
そして、ランチをレストランで食べてホテルへ。
みんなでお昼寝しよう!と思っていたけれど、
シャワー浴びたり、本読んだり、のんびり
していたらあっと言う間に時間が過ぎて。。。
夕日の時間です。
ここ僕たちの泊まっているホテルの屋上からは
とっても素晴らしいサンセットを見ることができます。
屋上のベンチに3人で座って、サンセットをのんびり眺めつつ。
そんな優雅な時間の中、僕たちの会話といえば今日のディナーは
何にしようか、という会話。
「今日もライス&カレーにする?」
「えぇ。。。またライス&カレー?さすがに飽きてきたよね」
そんな会話をしつつサンセットを終えて、
僕たちは夕食を食べに、、、
そして結局食べたのはライス&カレー。
インドから考えればカレーを食べ続けて3ヶ月が経ちます。
きっと体からカレーのにおいがぷんぷんしているんだろうな、、、
というのが僕たちの最近の悩みです。
それでは、おやすみなさい、明日はゴールを出て、
ヒッカドゥワに向かいます。

This is a sunset.
We were able to enjoy a beautiful sunset from the roof of the hotel.
During enjoying the sunset, we started talking about tonight’s dinner.
We all got tired of the taste of curry.
Because we continued eating curry almost every day for 3 months since we stayed in India.
I thought that probably the smell of curry was exuding from our bodies.
This was our recent concern.
Good night.
Tomorrow, we were going to go to our next destination, Hikkaduwa.





◆392日目:僕たちの旅の最終地点:日本 392nd day: Our final destination, Japan

ようやく僕たちの今回の世界一周旅行最終地点、 「日本」にやってきました! 僕にとっては生まれてはじめての「ニッポン」 そして今日、1月13日は僕の2回目のお誕生日!! パパとママの育った「日本」という国は 一体どんな国なのか、今から楽しみです。 392日間...